آوریل 25, 2024

دستمزد مبنای کسر حق بیمه اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور

0

دستمزد مبنای کسر حق بیمه اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی، دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۳۹۸ و میزان حق‌بیمه اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور را تشریح کرد.

احمدرضا خزاعی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به استناد بخشنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی در خصوص تعیین حداقل دستمزد روزانه سال ۱۳۹۸ و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار، کارفرمایانی که اتباع خارجی را به کار گرفته شده اند. و همچنین بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد باید مراتب را به هنگام تنظیم لیست و پرداخت حق بیمه رعایت کنند.

خزاعی گفت: حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه‌ی بیمه شدگان قانون تأمین اجتماعی به استثنای مشاغل دارای دستمزد مقطوع در سال ۹۸ مبلغ ۵۰۵ هزار و ۶۲۷ ریال اعلام شده و سایر سطوح دستمزدی در سال ۹۷، معادل ۱۳ درصد بعلاوه رقم ثابت روزانه ۸۷ هزار و ۴۹ ریال افزایش یافته است.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی افزود: بر همین اساس اداره کل اتباع اقدام به تنظیم جداول و شرح نوع بیمه، حداقل دستمزد روزانه و ماهانه، نرخ حق بیمه، سهم کارگر و کارفرما و … کرده است.

وی اضافه کرد: اتباع خارجی که در مشاغل ساختمانی اشتغال به کار دارند می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان و ارائه پروانه کار در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و همچنین با احراز سایر شرایط قانونی در قالب بیمه اختیاری (۱/۲ حداقل دستمزد مصوب) نسبت به بیمه پردازی خود اقدام و از مزایای قانون تأمین اجتماعی بهره مند شوند.

به گفته خزاعی، مبنای پرداخت حق بیمه برخی از حرف و مشاغل آزاد به استناد بخشنامه امور فنی بیمه‌شدگان بر اساس ضریبی از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است که آن ضریب باید در حداقل دستمزد سال ۹۸ اعمال شود.

دستمزدهای مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۳۹۸ (اتباع خارجی)

بیمه اجباری:

بیمه شدگان اجباری که تحت عنوان کارگر در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی مشغول به کار هستند دستمزد و نرخ حق بیمه آنها به شرح جدول ذیل می‌باشد:

محاسبات فوق طبق بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۹۸ انجام شده است، طبق این بخشنامه حداقل دستمزد روزانه (برای مشاغل فاقد دستمزد مقطوع) معادل ۵۰۵.۶۲۷ ریال تعیین شده است که در ۶ ماهه اول سال (بر اساس ۳۱ روز) ۱۵.۶۷۴.۴۳۷ ریال و در نیمه دوم سال (بر اساس ۳۰ روز) ۱۵.۱۶۸.۸۱۰ ریال خواهد بود که بعلاوه مبلغ ۱.۹۰۰.۰۰۰ ریال هزینه اقلام مصرفی (موضوع بند ۳ تصویب نامه شورای عالی کار) به ترتیب معادل ۱۷.۵۷۴.۴۳۷ و ۱۷.۰۶۸.۸۱۰ ریال خواهد بود.

بیمه اختیاری:

در این نوع بیمه، رقم هزینه اقلام مصرفی محاسبه نمی‌شود بنابراین حداقل دستمزد ماهانه (۱۵.۶۷۴.۴۳۷ ریال) با لحاظ ضریب ۱/۲ حداقل دستمزد ماهانه به شرح جدول ذیل در ۶ ماهه اول سال (۳۱ روز) مبلغ ۱۸.۸۰۹.۳۲۵ ریال و در نیمه دوم سال (۳۰ روز) مبلغ ۱۸.۲۰۲.۵۷۲ ریال تعیین شده است.

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و زنان خانه دار

در این نوع بیمه نیز رقم هزینه اقلام مصرفی محاسبه نمی‌شود بنابراین حداقل دستمزد ماهانه به شرح جدول ذیل در ۶ ماهه اول سال (۳۱ روز) مبلغ ۱۵.۶۷۴.۴۳۷ ریال و در نیمه دوم سال (۳۰ روز) ۱۵.۱۶۸.۸۱۰ ریال است.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی همچنین در خصوص دستمزد و مأخذ کسر حق بیمه ایرانیان خارجی از کشور گفت: طبق مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور، دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه هموطنان ساکن در اقصی نقاط جهان بین ۱/۵ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر دستمزد شاغلین می‌باشد و این گروه از مخاطبین سازمان با انتخاب نرخ ۱۴ درصد بابت مزایای بازنشستگی و بازماندگان یا ۱۸ درصد بابت مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان و در صورت تمایل جهت برخورداری از خدمات درمانی علاوه بر دو نرخ مذکور با پرداخت ۹ درصد سهم درمان، از مزایای این سازمان بهره مند می‌شوند.

خزاعی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی کار مورخ ۲۸ اسفند سال ۹۷، در سال ۱۳۹۸ حداقل دستمزد ماهانه مبنای حق بیمه برای ایرانیان خارج از کشور برابر با ۲۲/۷۵۳/۲۳۳ و حداکثر دستمزد ماهانه برابر با ۱۰۶/۱۸۱/۷۵۴ ریال خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر این اساس، مبلغ ماهانه حق بیمه برای بیمه پردازان بر مبنای حداقل فوق الذکر با نرخ ۱۴ درصد، مبلغ ۳/۲۹۱/۶۳۴ ریال و بر مبنای حداکثر دستمزد، مبلغ ۱۵/۳۶۰/۹۶۰ ریال در شش ماهه اول و در شش ماهه دوم بر مبنای حداقل مبلغ ۳/۱۸۵/۴۵۳ ریال و حداکثر دستمزد ۱۴/۸۶۵/۴۴۶ ریال است. در این حال حق بیمه درمان سهم بیمه شده با حداقل دستمزد مبنا، مبلغ ۲/۱۱۶/۰۵۱ ریال و بر مبنای حداکثر دستمزد مبلغ ۹/۸۷۴/۹۰۳ ریال است.

همچنین در مورد نرخ ۱۸ درصد، مبلغ حق بیمه بر مبنای حداقل و حداکثر دستمزد در شش ماه اول سال به ترتیب ماهانه مبلغ ۴/۲۳۲/۱۰۱ و ۱۹/۷۴۹/۸۰۶ ریال و در شش ماهه دوم سال به ترتیب ماهانه ۴/۰۹۵/۵۸۲ و ۱۹/۱۱۲/۷۱۶ ریال خواهد بود.

احمدرضا خزاعی خاطر نشان ساخت: در خصوص سایر سطوح دستمزدی مبنای پرداخت حق بیمه نیز معادل ۱۳ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۸۷/۰۴۹ ریال به آخرین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه سال گذشته، افزوده می‌شود. بدین ترتیب برای مثال مبلغ حق بیمه در مورد دستمزد بیست میلیون ریال در سال ۱۳۹۷، میزان ۲۵/۲۱۱/۴۷۰ ریال در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.

کد خبر 4604730

mehrnews.com/news/4604730

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *