آوریل 26, 2024

تب‌وتاب مرز «خسروی» برای میزبانی شایسته/ روزهای شیرین قصرشیرین

0

دروازه کربلا و مرز خسروی این روزها در تب‌وتاب آماده‌سازی برای میزبانی شایسته از زائران حسینی است، در این میان مردم قصر شیرین هم در انتظار پذیرایی از زوار اربعین لحظه‌شماری می‌کنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: تکاپو در مرز خسروی برای یک میزبانی بزرگ به اوج خود رسیده؛ این مرز غربی قرار است تا کمتر از دو هفته دیگر شاهد حضور هزاران زائری باشد که این مسیر را برای رسیدن به کربلا انتخاب می‌کنند.

این روزها در گوشه و کنار جاده‌های استان کرمانشاه شاهد عبور کاروان‌های پیاده‌ای هستم که سختی راه دور و دراز را به جان خریده‌اند و رهسپار منزلگاه عشاق حسینی(ع) می‌شوند؛ کاروان‌ها آرام‌آرام از راه می‌رسند و فضای استان را معنوی کرده‌اند.

روزهای شیرین قصر شیرین هم بالاخره از راه رسید و مردمان خونگرمش خود را برای پذیرایی از زوار اربعین آماده می‌کنند و می‌خواهند نشان دهند مهمان‌نوازی‌شان را…

آن‌ها که ساکن دروازه کربلا هستند این روزها سر از پا نمی‌شناسند و در تدارک یک مهمانی بزرگ با مهمانانی بزرگوار هستند که سلطان خوبی‌ها آن‌ها را به منزلش دعوت کرده است.

استان کرمانشاه امسال هم مقصد و هم مسیر زوار است؛ شهر اسلام‌آباد غرب به‌عنوان سه‌راهی اهواز، ایلام و خسروی شناخته‌شده و محل انتخاب مقصد و خروج زوار استاما برگزاری باشکوه این مهمانی بزرگ علاوه بر همت مردم در گرو هماهنگی‌ها و اقدامات مسئولان اجرایی برای آماده کردن ملزومات این مهمانی است تا مهمانان استان ساعاتی خوش را در هنگام این سفر معنوی طی کنند.

استان کرمانشاه امسال هم مقصد و هم مسیر زوار است؛ شهر اسلام‌آباد غرب به‌عنوان سه‌راهی اهواز، ایلام و خسروی شناخته‌شده و محل انتخاب مقصد و خروج زوار است.

اقدامات لازم برای میزبانی شایسته از زوار اباعبدالله (ع) در حال انجام است و مدام آخرین هماهنگی‌ها در جلسات ستاد اربعین رصد و گزارش می‌شود.

ایجاد پارکینگ‌های پشتیبان مرز خسروی با ظرفیت ۶۵ هزار خودرو

جعفر همتی، فرمانده قرارگاه اربعین استان کرمانشاه در جلسه اخیر ستاد اربعین استان اظهار داشت: حدود ۱۰۰ هکتار در مرز خسروی برای پارکینگ تعریف‌شده که ظرفیت پارک ۶۰ هزار ماشین را دارد، البته در داخل شهر قصر شیرین هم ظرفیت پارک ۵ هزار خودرو دیگر وجود دارد.

وی افزود: از ۱۳ مهرماه آماده ارائه خدمات به زائرین هستیم البته نیروی انتظامی از یک هفته قبل بحث امنیت مسیر را تأمین می‌کند.

آماده‌سازی گیت‌های کنترل گذرنامه در مرز خسروی

سردار علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه هم چند روز پیش در بازدید از مرز خسروی اظهار داشت: در مرز خسروی ۵۸ گیت برای کنترل گذرنامه زائران آماده‌شده است تا تردد آن‌ها با سهولت بیشتری انجام شود و خللی در رفت‌وآمد پیش نیاید.

برپایی ۲ اردوگاه ۱۵۰۰۰ نفری در مرز

فرزین معتمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در مورد اقدامات جمعیت هلال‌احمر هم به خبرنگار مهر گفت: در این راستا ۲ اردوگاه ۱۵۰۰۰ نفری اسکان اضطراری در خسروی و قصرشیرین برپا شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ تیم عملیاتی واکنش سریع به همراه ۱۵ دستگاه آمبولانس در قرارگاه مرزی خسروی مستقر شده‌ است، افزود: تیم عملیاتی ویژه خواهران (توانا) نیز در قصرشیرین استقراریافته است.

معتمدی بیان داشت: ۲۱ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در مسیر تردد زوار اربعین به‌منظور ارائه خدمات امدادی در اسرع وقت آماده‌باش هستند.

تدارک بیش از ۴۰۰۰ مکان اقامتی برای زائران اربعین

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تدارک اماکن اقامتی برای زوار اظهار داشت: بیش از ۴ هزار و ۵۰ مکان اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان و… در مسیر تردد زائران برای کسانی که ممکن است از موکب‌ها برای اقامت استفاده نکنند، تدارک دیده‌شده است.

وی از ساماندهی اماکن، مراکز و رستوران‌های بین‌راهی در این ایام خبر داد و ادامه داد: بر این مراکز و کیفیت و خدمات آن‌ها نیز نظارت ویژه خواهیم داشت تا کیفیت خدمات پایین نباشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان داشت: آمار ورودی هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و رستوران‌های استان از زمان بازگشایی مرز خسروی نشان از افزایش ۱۵۰ درصدی ضریب اشتغال هتل‌های قصرشیرین دارد.

تعیین مسیرهای جایگزین منتهی به مرز خسروی

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از هماهنگی با مقامات استان در خصوص مشخص کردن محورهای جایگزین مسیر تردد زوار اربعین در سطح استان خبر داد.

به گفته وی، در حوزه راهداری اقداماتی نظیر خط‌کشی راه‌های حوزه استحفاظی استان، تهیه و نصب تابلو و علائم ایمنی و اطلاعاتی موردنیاز، آشکارسازی نقاط پرحادثه و اصلاح تعدادی از نقاط پر تصادف و ساماندهی تقاطع‌های روستایی، نصب و راه‌اندازی و نگهداری چراغ‌های چشمک‌زن، تهیه، حمل و نصب حفاظ بتنی نیوجرسی در نقاط مستعد تصادف و… انجام‌شده است.

ثبت ۱۵۰ موکب در کرمانشاه برای خدمت به زوار اربعین

حدود ۱۶ موکب در داخل عراق مستقر هستند و مابقی موکب‌ها در مسیر اسلام‌آباد غرب، سنقر، دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین و خسروی فعالیت خواهند کردبهمن صحرایی، رئیس ستاد عتبات عالیات استان کرمانشاه هم در مورد خدمات موکب‌ها به زوار در استان به خبرنگار مهر گفت: تاکنون ۱۵۰ موکب در استان کرمانشاه ثبت شده است.

وی افزود: حدود ۱۶ موکب در داخل عراق مستقر هستند و مابقی موکب‌ها در مسیر اسلام‌آباد غرب، سنقر، دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین و خسروی فعالیت خواهند کرد.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان کرمانشاه بیان داشت: بنا داریم موکب‌هایی که در کنار جاده‌ها مستقر هستند را تقویت کنیم تا بتوانند خدمات شایسته‌تری ارائه دهند و همچنین ۶۰ درصد از موکب‌ها برای برگشت زوار در نظر گرفته‌شده است.

اجرای طرح ترافیکی اربعین مسیر حرکت زوار اربعین از مرز خسروی

سرهنگ شیری، رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای طرح‌های ترافیکی در ایام اربعین خبر داد و گفت: در وضعیت عادی تردد در مسیرهای رفت‌وبرگشت به‌صورت عادی انجام و اجازه پارک وسایل نقلیه فقط در پارکینگ‌ها داده می‌شود.

وی افزود: وسایل نقلیه حامل زائرین از شهرستان سرپل ذهاب به‌سوی قصرشیرین از دو مسیر جاده قره‌بلاغ و ریخک وارد میدان ورودی شهر قصرشیرین می‌شوند.

این مسئول بیان داشت: وسایل نقلیه در پارکینگ‌ها بر اساس اولویت تعیین‌شده پارک می‌شوند و تدابیر ترافیکی با حضور عوامل پلیس راهور، روان‌سازی ترافیک و رفع گره‌های ترافیکی احتمالی اجرایی می‌شود.

سرهنگ شیری خاطرنشان کرد: با افزایش حجم ترافیک در محورهای مواصلاتی، افزایش تراکم تردد معابر ورودی شهر قصرشیرین و همچنین کمربندی و شبکه معابر شهری را خواهیم داشت که در این شرایط اجرا می‌شود.

بنابراین گزارش، مرز خسروی همچنان در حال آماده‌سازی برای حضور زوار است تا به بهترین نحو به آن‌ها خدمت‌رسانی صورت گیرد.

مرز خسروی شمالی‌ترین مرز رسمی عبور و مرور زائران ایرانی است؛ ضمن اینکه قدیمی‌ترین مرز اعزام زائران به عراق نیز محسوب می‌شود و به این دلیل دارای امکانات بیشتری نسبت به سایر پایانه‌های مرزی عراق است.

زائران پس از خروج از ایران وارد منطقه مرزی منذریه و سپس شهر خانقین، مقدادیه، منطقه بعقوبه و سپس وارد بغداد و پس‌ازآن به زیارت کاظمین مشرف می‌شوند.

فاصله این مرز رسمی تا بغداد (پایتخت عراق) ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۱۵، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

کرمانشاه روزبه‌روز برای پذیرایی از زوار اربعین آماده‌تر می‌شود و مردمان این دیار خود را برای میزبانی از مهمانان عزیزی مهیا می‌کنند که منشأ خیروبرکت برای استان هستند.

کد خبر 4726972

mehrnews.com/news/4726972

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *