مارس 29, 2024

نوآوری

گزارش مجمع جهانی اقتصاد از بهبود ۲۳ پله‌ای ایران در شاخص «نوآوری» در میان کشورهای جهان خبر می‌دهد. در این رده بندی جایگاه کشور در مولفه «جلوگیری از فرار مغزها» ارتقا یافت.
به گزارش خبرنگار مهر، گزارش مجمع جهانی اقتصاد در موضوع «وضعیت رقابت پذیری کشورهای جهان» برمبنای ۱۲ رکن، مولفه و زیرشاخص، منتشر شد.

در این رتبه بندی بین المللی که براساس بررسی وضعیت ۱۳۷ کشور جهان است، ایران در مجموع با ۷ رتبه بهبود، به رتبه ۶۹ رسیده است، اما در میان ۲۰ کشور سند چشم انداز، همچنان رتبه ۱۳ به ایران اختصاص دارد؛ با این حال تنزل رتبه ایران در سالهای اخیر متوقف شده است.

برمبنای این رده بندی که مقایسه بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ است؛ دو موضوع «نوآوری» و «آمادگی تکنولوژیک» نیز در شاخص‌های رقابت پذیری کشورها مورد بررسی قرار گرفته که از این دو منظر، رتبه ایران دستخوش تغییراتی است.

در این مقایسه، شاخص «نوآوری» ایران با ۲۳ رتبه بهبود و شاخص «آمادگی تکنولوژیک» با ۶ رتبه بهبود، از جمله مولفه‌هایی هستند که بیشترین بهبود را نسبت به سالهای گذشته داشته‌اند.

در این جدول رتبه ایران از نظر «آمادگی تکنولوژیکی» با ۶ پله صعود به ۹۱ رسیده و این درحالی است که سال گذشته جایگاه ایران در این شاخص ۹۷ و در سال ۲۰۱۲ رتبه کشورمان ۹۶ بوده است.

در همین حال رتبه «نوآوری» ایران که درسال ۲۰۱۲ میلادی ۶۶ بوده و طی سالهای بعد از آن نیز، نزول داشته و به ۸۹ رسیده بود، امسال بار دیگر به ۶۶ رسیده است.

برمبنای مولفه های شاخص «نوآوری»، ایران در موضوع ظرفیت نوآوری شرکتها رتبه ۶۶، در زیرشاخص کیفیت موسسات علمی پژوهشی رتبه ۸۸، در مخارج تحقیق و توسعه رتبه ۵۵، در پیوند تحقیق و توسعه صنعت و دانشگاه رتبه ۶۶، در کمک خرید دولت برای افزایش نوآوری رتبه ۹۴، در دسترسی به دانشمندان و مهندسان رتبه ۳۹ و در میزان ثبت اختراعات کاربردی رتبه ۸۴ را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

مقایسه این جایگاه نسبت به سال گذشته از بهبود وضعیت در همه شاخص ها حکایت دارد که در جدول زیر قابل مشاهده است:

همچنین در بررسی های صورت گرفته، مولفه هایی چون «جلوگیری از فرار مغزها» و «ظرفیت کشور در جذب نیروی کار نخبه» و نیز «در دسترس بودن منابع مالی برای سرمایه گذاری های خطرپذیر»، بهبود قابل توجهی را نشان می دهد.

وضعیت ایران در مولفه «جلوگیری از فرار مغزها» از رتبه ۱۲۲ در سال گذشته به رتبه ۱۰۴ رسیده و در این شاخص ۱۸ رتبه بهبود داشته است. همچنین ایران در «جذب نیروی کار نخبه» نیز با ۱۸ رتبه بهبود از جایگاه ۱۲۶ به رتبه ۱۰۸ رسیده است. در مولفه «دسترسی به منابع مالی برای سرمایه گذاری های خطرپذیر» نیز جایگاه ایران با ۲۷ پله صعود از رتبه ۱۱۰ به ۸۳ رسیده است.

در این رده بندی، مخارج شرکتها در زمینه تحقیق و توسعه، دسترسی به اینترنت در مدارس، ظرفیت نوآوری شرکتها و حمایت از حقوق مالکیت فکری از دیگر مولفه‌های مربوط به «نوآوری» است که طی ۷ سال اخیر بهبود یافته است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد، توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

https://www.mehrnews.com/news/4172106/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *